27 oktober 2011

Kokt kyckling

Måste dela med mig av ett recept på kokt kyckling som jag gjorde i veckan.
En färsk hel kyckling ca 1400g
Koka 2 liter vatten med en halv purjolök och en morot som du skurit i mindre bitar och en matsked salt, i 15 min.
Sen lägger du i kycklingen, timjan, persilja och ett lagetblad och ett vitpepparkorn, Låt sjuda i 50 minuter.
Sås:
Fräs två msk curry i smör
Ta purjo igen men finhackad ( kan använda scharlottenlök också och ett äpple beroende på smak)
Tillsätt mjöl sen 2 dl grädde och 2 dl av buljongen som blev av kycklingens gryta. OBS! Glöm inte att sila fonden från fettet, morötterna och löken innan.
Koka upp och låt sjuda 10 min på svag värme.
Jag serverade med koktailtomater och quinoa!
Gott och nyttigt!

Glöm inte att frysa in fonden, jag använder mig utav isformarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar